Zasady i procedury nauczania hybrydowego i zdalnego w przypadku wystąpienia zakażenia wirusem COVID-19 w Szkole Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego lub w Liceum Ogólnokształcącym Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy
w roku szkolnym 2020/2021
(aktualizacja 26 października 2020)
Na podstawie przepisów:
· Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 11.01.2017 r. poz. 59),
· Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197),
· Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
· Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
oraz ze względu na sytuację, w jakiej znajduje się szkoła, w porozumieniu z organem prowadzącym i przy pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o :
- pozostawieniu stacjonarnego trybu nauki;
- wdrożeniu trybu nauczania hybrydowego;
- wdrożeniu trybu nauczania zdalnego;
- ponownym przywróceniu stacjonarnego trybu nauki.
§ 1
Zmiana nauki na tryb hybrydowy
- W przypadku jednego potwierdzonego przypadku zakażenia u ucznia szkoły, po decyzji PPIS o kwarantannie osób z kontaktu, przejście na tryb zdalny klasy, do której uczęszczał uczeń. Nauka stacjonarna dla innych klas w danym budynku szkoły będzie zależała od tego, w jakim stopniu byli oni narażeni na zakażenie.
- W przypadku kilku zakażeń uczniów z danej jednostki organizacyjnej (klasy 0-3 / klasy 4-8 SPTS / klasy LOTS), po uzyskaniu pozytywnej opinii PPIS, przejście na tryb zdalny klas z danej jednostki. Nauka stacjonarna dla innych klas w danym budynku szkoły będzie zależała od tego, w jakim stopniu byli oni narażeni na zakażenie.
- W przypadku jednego potwierdzonego zakażenia u nauczyciela, który uczył w kilku klasach, po uzyskaniu pozytywnej opinii PPIS, przejście na tryb hybrydowy bądź zdalny dla uczniów danego oddziału /danego budynku, lub przejście na tryb zdalny dla całej szkoły. Jeśli zakażenie dotyczy nauczyciela uczącego w obydwu budynkach szkoły – zarządzenie o przejściu na nauczanie hybrydowe bądź zdalne podejmowana jest przez Dyrektora opierając się na opinii i zaleceniu PPIS.
- W przypadku zakażenia lub podejrzenia zakażenia uczniów kilku klas oraz pracowników szkoły (poruszających się po całym budynku, mających kontakt z wieloma osobami w szkole), po uzyskaniu pozytywnej opinii PPIS, przejście na tryb zdalny klas z danego budynku.
- W przypadku zakażenia nauczyciela mającego kontakt z pozostałymi nauczycielami w danym budynku szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii PPIS, przejście na tryb zdalny klas z danego budynku.
- Nauczyciele uczący w klasach objętych kwarantanną lub które przeszły na tryb zdalny nauki, uczą pozostałe klasy w sposób stacjonarny (chyba, że sanepid zdecyduje o wysłaniu nauczycieli na kwarantannę), zaś lekcje z klasami wyłączonymi z nauczania stacjonarnego prowadzą zdalnie ze stanowisk przygotowanych na terenie szkoły. Taka sytuacja trwa do momentu, gdy PPIS wyda decyzję o powrocie do nauki stacjonarnej.
- W przypadku pojedynczych uczniów skierowanych na kwarantannę, nauczyciele zobowiązani są do wysyłania tym uczniom informacji o zakresie realizowanego materiału przez klasę oraz materiałów, notatek lub zadań do samodzielnej realizacji przez ucznia poprzez moduł Zadań domowych w dzienniku elektronicznym. Uczniowie ci mają obowiązek odsyłania zrealizowanych zadań nauczycielowi. Prace klasowe lub sprawdziany uczniowie zaliczają po powrocie z kwarantanny.
- Nauczyciel, który został objęty kwarantanną, powinien niezwłocznie poinformować pracodawcę o kwarantannie jako przyczynie swojej nieobecności w pracy. Równocześnie, dyrektor szkoły jako pracodawca – w porozumieniu z nauczycielem – powinien ustalić, czy nauczyciel może pracować zdalnie (prowadzenie zdalnych zajęć z uczniami) i zachować prawo do 100% wynagrodzenia.
Jeśli nauczyciel nie może wykonywać swojej pracy, to decyzja o kwarantannie będzie wywoływała takie same skutki jak orzeczenie o niezdolności do pracy wystawiane przez lekarza w przypadku zachorowania (zachowanie prawa do 80% wynagrodzenia). - Dyrektor o zmianie nauki na hybrydowy informuje:
- organ prowadzący,
- powiatowe służby sanitarne,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- rodziców,
- uczniów.
- Decyzja publikowana jest bezzwłocznie w dzienniku elektronicznym Librus – zakładka ogłoszenia – w postaci Zarządzenia Dyrektora szkoły.
§ 2
Zmiana nauki na tryb zdalny dla szkoły / budynku / klas
- Dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym i na podstawie pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, podejmuje decyzję o zmianie trybu nauczania na zdalny.
- Dyrektor o swojej decyzji powiadamia:
- organ prowadzący,
- powiatowe służby sanitarne,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- rodziców,
- uczniów.
- Decyzja publikowana jest bezzwłocznie w dzienniku elektronicznym w postaci Zarządzenia Dyrektora szkoły.
- Nauczyciele prowadzą zajęcia zdalnie z budynku szkoły lub z domu, jeśli nie koliduje to z innymi zajęciami stacjonarnymi – po uzgodnieniu z dyrektorem.
- Do prowadzenia zajęć w trakcie nauczania zdalnego wykorzystywane są następujące narzędzia:
- Platforma ZOOM do prowadzenia lekcji on-line (zgodnie z obowiązującym planem lekcji). Czas trwania takiej lekcji wynosi od 30 do 45 min (zależnie od oddziału, w którym zajęcia są prowadzone), ewentualnie pozostały czas, uczniowie wykorzystują na ćwiczenia i pracę własną. Nauczyciel wpisuje lekcję w Terminarzu w dzienniku elektronicznym, umieszczając bezpośredni link do spotkania. W danej klasie lekcja z danego przedmiotu powinna mieć stałe ID spotkania. Uczniowie podczas zajęć mają obowiązek pracować przy włączonej kamerze.
- Dziennik elektroniczny Librus – do kontaktu z rodzicami, uczniami i nauczycielami. Wszystkie zadania do wykonania przez uczniów (z wyłączeniem lekcji on-line) nauczyciel zamieszcza w module Zadania domowe, określając czas ich wykonania.
Nauczyciel może również korzystać z Planera lekcji – uczeń ma dostęp do zaplanowanych lekcji, oraz załączonych materiałów poprzez zakładkę organizacja/lekcje. - W klasach starszych, Google Classroom do tworzenia zajęć, rozsyłania zadań, komunikowania się i organizowania pracy.
- Lekcji prowadzonych on-line, wizerunku nauczyciela oraz prezentowanych treści nie wolno nagrywać ani upubliczniać bez wcześniej uzyskanej od nauczyciela prowadzącego zgody. W zajęciach nie mogą brać udziału osoby do tego nieuprawnione.
- Obecność na zajęciach w trakcie trwania nauczania hybrydowego / zdalnego jest obowiązkowa, udział uczniów w lekcjach ewidencjonowany jest przez nauczycieli w dzienniku elektronicznym Librus (kategoria oZ – uczeń obecny, lub nZ).
- Zasady oceniania z przedmiotu oraz z zachowania nie ulegają zmianie – podstawę stanowi dokument Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania (wcześniej WSO) załączony do Statutu Szkoły (załącznik nr2)
- Wychowawca klasy pełni rolę koordynatora nauczania zdalnego w stosunku do powierzonych jego opiece uczniów, w szczególności ma obowiązek:
- niezwłocznego poinformowania rodziców i uczniów swojej klasy o zmianie trybu nauczania,
- reagowania na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które zgłaszają jego uczniowie lub rodzice.
- Pedagog/psycholog szkolny ma obowiązek świadczenia zdalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:
- otoczenia opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią COVID-19,
- inicjowanie i prowadzenie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- minimalizowanie negatywnych skutków zachowań uczniów pojawiających się w wyniku wdrażania nauczania zdalnego,
- otoczenia opieką i udzielanie wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego.
§ 3
Nauczanie hybrydowe i zdalne w przypadku wykrycia COVID-19 u nauczyciela lub ucznia klas 0-III Szkoły Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy
- Nauczanie hybrydowe i zdalne w klasach 0
W przypadku przejścia na nauczanie hybrydowe lub nauczanie zdalne w kl.”0” SPTS nauczyciel wychowawca na czas zdalnego nauczania:
- Przygotowuje propozycje zadań i zabaw dostosowanych do możliwości i wieku dzieci wg zagadnień programowych MEN, do wykorzystania przez Rodziców uczniów .
- Zadania nauczyciel zobowiązany jest przesyłać dzień wcześniej do godz. 19.00 przez e-dziennik Librus Synergia zgodnie z planem zajęć na dany dzień.
2. Nauczanie hybrydowe i zdalne w klasach I-III
W przypadku przejścia na nauczanie hybrydowe lub nauczanie zdalne w kl.1-3 SPTS nauczyciel wychowawca na czas zdalnego nauczania:
- Przygotowuje propozycje zadań dostosowanych do możliwości i wieku dzieci wg zagadnień programowych MEN, do wykonania przez uczniów.
- Zadania nauczyciel zobowiązany jest przesyłać dzień wcześniej do godz. 19.00 przez e-dziennik Librus Synergia zgodnie z planem zajęć na dany dzień.
3. W przypadku przejścia na nauczanie hybrydowe lub nauczanie zdalne w klasach 1-3 SPTS nauczyciel wychowawca:
- Przesyła codziennie /z wyprzedzeniem jednodniowym/ zakres zadań wg podstawy programowej MEN dla danej klasy na e-dziennik Librus Synergia do godz. 19.00
- Nauczyciel może korzystać z przesyłania dodatkowych materiałów do pracy dla ucznia z wykorzystaniem zakładki zadanie domowe lub wiadomości w aplikacji Librus Synergia.
- Uczeń odsyła pracę przez zakładkę zadania domowe w Librus Synergia lub przez sposób wskazany przez nauczyciela.
- Nauczyciel dokonuje oceny pracy ucznia wg WSO.
- Nauczyciel wychowawca 2 raz w tygodniu łączy się zdalnie z klasą prowadząc lekcję on-line w grupach w przedziale czasowym 30min. – 45min. rannej i popołudniowej
- Łączenie odbywa się na platformie do wideokonferencji ZOOM.
- Dodatkowo nauczyciel ustala Dzień Konsultacji dla grupy /30 min./, w której biorą udział uczniowie wymagający wsparcia.
4. W przypadku przejścia na nauczanie hybrydowe lub nauczanie zdalne w klasach 1-3 SPTS nauczyciel j. angielskiego:
- Przesyła zakres zadań wg podstawy programowej MEN z wyprzedzeniem jednodniowym wg planu lekcji w danej klasie przez e-dziennik Librus Synergia
- Nauczyciel może korzystać z przesyłania dodatkowych materiałów do pracy dla ucznia z wykorzystanie zakładki zadanie domowe aplikacji Librus Synergia.
- Uczeń odsyła pracę przez zakładkę zadania domowe w Librus Synergia.
- Nauczyciel dokonuje oceny pracy ucznia wg WSO.
- Nauczyciel dokonuje 1 łączenia on-line w tygodniu za pomocą platformy ZOOM z daną klasą w celu konwersacji.
- Czas trwania spotkania: 30 min.- 45 min. na klasę z podziałem na 2 grupy.
- Nauczyciel może nagrywać i udostępniać nagrane fragmenty lekcji uczniom.
5. W przypadku przejścia na nauczanie hybrydowe lub nauczanie zdalne w klasach 0-3 SPTS nauczyciel przedmiotów: el. informatyki, wf, plastyka, muzyka, rytmika, zajęcia gimnastyki korekcyjnej, zajęcia świetlicowe:
- Nauczyciel prowadzący wysyła propozycje w formie zadań, zabaw pełniących funkcję terapeutyczną i relaksacyjną 1 raz w tygodniu dla danej klasy poprzez e-dziennik Librus Synergia zgodnie z planem zajęć na dany dzień.
- Nauczyciel może nagrywać i udostępniać nagrane fragmenty zajęć uczniom.
6. W przypadku gdy nauczyciel wychowawca klas 0-3 jest nieobecny podczas nauczania hybrydowego lub nauczania zdalnego Dyrektor Szkoły Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego podejmie decyzję w jakiej formie, zakresie i czasie odbywać będzie się nauczanie w danej klasie.
7. Uczniowie i ich rodzice objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną, przesyłają dzieciom materiały terapeutyczne, prowadzą konsultacje indywidualne.
§ 4
Przywrócenie stacjonarnego trybu nauki
- O przywróceniu stacjonarnego trybu nauki dyrektor szkoły informuje organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący, radę pedagogiczną oraz służby sanitarne.
- Dyrektor szkoły publikuje zarządzenie dotyczące przywrócenia stacjonarnego trybu nauki na stronie internetowej szkoły i w dzienniku elektronicznym szkoły.
- Wychowawca klasy ma obowiązek:
- przekazać informację rodzicom oraz uczniom o powrocie do nauczania stacjonarnego;
- przypomnieć podstawowe zasady obowiązujące podczas stacjonarnego nauczania;
- przekazać uczniom na pierwszych zajęciach stacjonarnych informację o zasadach bezpieczeństwa sanitarnego obowiązujących na terenie szkoły i zobowiązuje uczniów do ich przestrzegania.
- Nauczyciele dokonują analizy materiału nauczania, jaki został zrealizowany podczas nauczania zdalnego i wspólnie z uczniami określają partie materiału, które wymagają dodatkowego powtórzenia w czasie zajęć stacjonarnych.