TYDZIEŃ KOLORÓW – ANTYDEPRESYJNA SZKOŁA
TEGOROCZNE HASŁO: CIESZYMY SIĘ Z BYCIA RAZEM I ZNAMY SWOJE PRAWA
TERMIN: 8 – 12 LUTEGO 2021 r.
CELE: złagodzenie skutków działania stresu, nauczanie poprzez zabawę, integracja uczniów i nauczycieli, wyzwalanie radości, wprowadzenie w świat praw dziecka.
TEMATYKA:
Tegoroczny „Tydzień kolorów” poświęcony jest zagadnieniom praw dziecka ponieważ uważamy, że świadomość własnych praw, możliwości i ograniczeń oraz norm regulujących zachowania ma bardzo duże znaczenie dla ich społecznego rozwoju.
W poszczególne dni tygodnia wprowadzimy dzieci w świat ich praw poprzez codzienną działalność, z wykorzystaniem naturalnych sytuacji.
ZADANIA:
Każdego dnia zarówno dzieci jak i nauczycieli obowiązuje określony kolor ubioru (widoczny element stroju w danym kolorze).
W poniedziałek uczniowie poszczególnych klas losują kolor, którym ozdobią swoją klasę. Zadanie powinno zostać wykonane tego samego dnia.
Od poniedziałku do piątku trwa akcja charytatywna pn.:”Walenty już w drodze hospicjum wspomoże” organizowana przez Stowarzyszenie Łatwo Pomagać. Nasza szkoła, jak co roku, włącza się w pomoc. Tym razem akcja dedykowana jest 96 dzieciom – podopiecznym bydgoskiego hospicjum. W tym celu na parterze szkoły pojawi się zapieczętowana puszka z logo stowarzyszenia, do której będzie można wrzucać pieniądze oraz pojemnik na rzeczy. Zbieramy rzeczy nowe: kosmetyki dla skóry atopowej – szampony, kremy na odparzenia, mydła, podkłady higieniczne, ciepłe koce oraz kawę i herbatę dla rodziców.
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
PONIEDZIAŁEK – DZIEŃ ZIELONY
MAM PRAWO DO ŻYCIA W CZYSTYM ŚRODOWISKU
1. Dobre rady na odpady – czyli jak można zrobić coś z niczego.
W tym dniu będziemy działać twórczo. Z przyniesionych do szkoły odpadów typu: rolki z papieru, reklamówki, pudełka, plastikowe butelki, gazety itp. według własnych pomysłów uczniowie stworzą np. eko – ludki, eko -pojazdy, eko – domki, eko – parasolki itp.
2. Wystawa prac zostanie zorganizowana na parterze szkoły.
3. Potrzebne do tego celu materiały przynosimy do szkoły w piątek 05.02.
WTOREK – DZIEŃ ŻÓŁTY
MAM PRAWO DO WYRAŻANIA WŁASNYCH EMOCJI
1. Zabawa „Wyrażanie uczuć”.
2. ‘Miny” – zabawy z lusterkiem.
3.”Nazwij swoje uczucia” – dokończ zdania.
4. Zabawa „Jak się czujesz”.
5. Rysunek przy muzyce relaksacyjnej. Uczniowie na kartkach formatu A4 wykonują pracę plastyczną z wykorzystaniem pasteli wg własnego pomysłu i wyobraźni, przy dźwiękach muzyki (np. morze, ptaki, las, łąka, pole, wodospad, niebo, tęcza itp.).
Z najładniejszych prac zostanie zorganizowana wystawa na parterze szkoły.
ŚRODA – DZIEŃ CZERWONY
MAM PRAWO DO MIŁOŚCI I PRZYJAŹNI
1. Pogadanki w klasach nt. życzliwości oraz uprzejmości.
2. Przygotowanie w grupach, parach krótkich scenek teatralnych.
3. Serduszkowy łańcuch przyjaźni – praca plastyczna w klasie.
CZWARTEK – DZIEŃ KOLOROWY
MAM PRAWO DO MARZEŃ
1. Tęczowa dyskoteka w klasach.
2. Kolorowy zawrót głowy czyli pokaz mody dziecięcej.
3. Kolorowe maski karnawałowe – tego dna w szkole będziemy wykonywać kolorowe, oryginalne maski przy użyciu różnorodnych materiałów np. kolorowego papieru, krepy, piór, cekinów itp.
4. Tego dnia uczniowie ubierają się w kolorowe, karnawałowe stroje.
PIĄTEK – DZIEŃ BIAŁY
MAM PRAWO DO OPIEKI MEDYCZNEJ
1. Zdrowo się odżywiam – pogadanka, film
2. Dbam o kondycję fizyczną – przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń śródlekcyjnych.
3. Dbam o higienę osobistą – pogadanka z panią pielęgniarką.
Opracowanie: Małgorzata Szymczak i Julita Ścigany